Anasoux

Anasoux

Alla på vinterminglet hade fel (i alla fall lite)

Sociala medierPosted by Anna Wednesday, March 16 2011 21:45:59
Efter vinterminglet i februari börjar jag undra om jag varit med om något som kommer få ringar på vattnet. En uppsjö av blogginlägg som analyserar och refererar till denna "unconference" (svensk ord tack!)

Kan tänkas att en massa webbshoppar startas upp efter Antons peptalk och gameifierade webblösningar poppar upp här och där. Själv blev jag inspirerad att skissa på det ultimata ipadfodralet, enligt mina behov och med viss  coolhet i design. 
Och så får jag en dejavu! Precis den här entusiasmen drabbade mig på 90-talet när jag kom in på html och webb. Det var som ett smörgåsbord och man kunde komma i kontakt med folk på andra sidan jorden. 
Lite som Anna-Karin Hatt skrev i februari 2011. Med den stora skillnaden att vi nu gått från dotcom till dotmom, som Johan SvH uttryckte det. 

Vi kommer säkert återkomma till flera  bevingade  uttryck från vinterminglet under det här året. Det är min teori. Samtidigt får det inte bli som en sekt där vi sväljer allt med hull och hår.  Ett visst ifrågasättande måste ändå till. Att "alla har gröna hörlurar nu" är nog den smartaste PR-kuppen jag sett. I den grenen föll  däremot Telia på eget grepp. MyCube, där kan jag inte sia än, men visst fick det uppmärksamhet!

Som djävulens advokat kommer jag nu ifrågasätta allt, för viss nyansering i det som påstods/berättades. Det betyder inte att jag inte håller med, utan är i rent filosofiskt syfte. 

1. Kommer internet påverka oss så omvälvande att vi byter beteende? Nej. Så länge vi är sociala djur kommer vi bete oss likadant. Om möjligt med något fler medel. Det kommer definitivt komma en mot-trend av människor som tycker att alla dessa medier är av ondo. T ex har vi inte sett hur denna omfattande radiotrafik påverkar oss. Elallergi och liknande är bara toppen på isberget. 

2. Kommer journalistens roll att förändras? 3.0 ? Publikredaktörer? Ni kan uppfinna hur många olika redaktörstitlar ni vill. Men alla är inte redaktörer. De flesta vidarebefordrar bara rykten. När alla blir publicerare inom t ex sitt företags intranät är det mycket sällan den personens huvudaktivitet. Har man inte fått en nödvändig kunskap i hur man skriver begripligt kommer informationen inte nå ut till fler eftersom det blir "brus". Journalister har ett kall, ett driv och ett engagemang som alltid behövs. 

Fortsättning kommer.

  • Comments(0)//anasoux.zebrawebb.se/#post12